Waarom visuele communicatie?

Naar aanleiding van zijn stageperiode heeft onze oud-stagiair Jimmy-Dean Hartog onderzocht waarom mensen eigenlijk iets met beeld of visuele communicatie zouden moeten doen. Hier kun je zijn resultaten lezen.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dit geldt zeker voor de tijd waarin we nu leven en dit is relevanter dan ooit. Bedrijven investeren tegenwoordig veel in visuele communicatie1, maar waarom werkt communiceren via een beeld nou eigenlijk zo goed? Een beeld wint het van tekst. Een beeld trekt namelijk veel sneller de aandacht. Mensen onthouden tachtig procent van wat ze zien en twintig procent van wat ze lezen. Daarbij wordt visuele content zeshonderdduizend keer sneller opgenomen in de hersenen2. Aandacht trekken zodat mensen je boodschap onthouden is een goed begin. Uit onderzoek is gebleken dat visuele content gemiddeld vierennegentig procent meer wordt gezien dan tekst en dat het veertig keer sneller gedeeld wordt op sociale media.3

Een beeld zorgt voor een bepaalde uitstraling en sfeer wat bij een goede beleving een goed gevoel kan opwekken bij de kijker waardoor diegene sneller overtuigd is om de boodschap te geloven. Zo kan visuele communicatie er ook voor zorgen dat mensen zich meer op hun gemak voelen op plekken waar ze liever niet komen, bijvoorbeeld een ziekenhuis, door het gevoel van de mensen te beïnvloeden. Dit is een effect van visuele communicatie ten opzichte van regulieren communicatie. Je kunt in zoveel woorden iets proberen over te brengen, een beeld is genoeg om te vertellen wat je wilt. Kijk bijvoorbeeld naar de instructies van IKEA, zij gebruiken hiervoor alleen een illustratie en meteen kunnen de gebruikers zien wat van hen verwacht wordt. Dit is de duidelijkheid die mensen willen. Visuele communicatie kan lastig te begrijpen informatie omzetten in eenvoudigere en aantrekkelijkere informatie, denk hierbij bijvoorbeeld aan een infographic4 die je veel ziet in het zakenleven, maar ook voor nieuws artikelen worden deze vaak gebruikt. Communiceren via een beeld lijkt misschien heel makkelijk, toch moet er erg goed over na gedacht zijn wil het beeld echt goed werken.

Wil je visuele communicatie toepassen, dan moet je ook bewust zijn van de eventuele nadelen. Een potentieel nadeel van visuele communicatie is het gebruik van slecht ontworpen visuele hulpmiddelen die moeilijk te begrijpen of te zien zijn. Wanneer er irrelevante informatie wordt gepresenteerd, kunnen afbeeldingen ook afleiden en het begrip van inhoud die ze juist proberen te verduidelijken, belemmeren.5 Als een visueel hulpmiddel niet goed is ontworpen voor het beoogde gebruik en publiek, kan dit leiden tot een storing in de communicatie. Die storing in communicatie vindt ook veel plaats in verschillende culturen. Een beeld kan in de westerse cultuur een hele andere betekenis hebben dan in bijvoorbeeld de oosterse cultuur.6 Waardoor dit soms een negatief gevoel kan opwekken. Dit is iets waar ook grote bedrijven de fout mee in kunnen gaan, zo heeft H&M recent een flinke lading kritiek gehad op een van de advertenties op de website.7

Visuele communicatie is de toekomst! Maak je hier geen gebruik van, dan is de kans groot dat mensen jou links laten liggen. Een beeld communiceert sneller dan woorden en kan snel opgenomen worden in onze hersenen. Het kan herkenbaarheid opwekken naarmate mensen dit vaker zien wat vertrouwen opwekt. Het kan zorgen voor een beleving en een positief gevoel overbrengen. Maar doe dit wel bewust. Een beeld zegt dan wel meer dan duizend woorden, zonder het juiste beeld wordt de boodschap alsnog gemist.

1 Kreemer, M. (2016, 25 april). De kracht van visuele communicatie.
Geraadpleegd op 16 november 2017, van RetailTrends

2 KRUSE, M. (2015, 18 december). Beeld is 600.000 keer sterker dan tekst
Geraadpleegd op 12 december 2017, van De Ondernemer

3 Bosters, C. (2016, 13 juni). De kracht van visuele content
Geraadpleegd op 3 december 2017, Online Bazen

4 van de Ketterij, B. (2014, 12 september). Waarom visuele content beter scoort dan tekst
Geraadpleegd op 12 december 2017, van Frankwatching

5 Rojas, E. (-). Advantages & Disadvantages of Visual Communication
Geraadpleegd op 12 december 2017, Houston Chronicle

6 Pater, R. (2016). Poritics of design (Editie). Amsterdam, Nederland: BIS Publishers

7 Stack, L. (2018, 8 januari). H&M Apologizes for ‘Monkey’ Image Featuring Black Child
Geraadpleegd op 10 januari 2018 van The New York Times